Problémy s vybíráním dovolené v zaměstnání

3
9840

Má výlučně jen zaměstnavatel právo rozhodovat o termínu vaší dovolené? Kdy je naopak oprávněn ji zrušit a odvolat vás z ní? A do jaké lhůty je nutné, abyste si vybrali zbytek?

Zákoník práce stanoví, že dobu čerpání dovolené určí zaměstnavatel. Výjimkou tvoří zbytek dovolené z minulého roku.

Není však nutné, abyste čekali na to, až si nadřízený všimne, že jste unavení a pošle vás si odpočinout. V běžné praxi se často stává, že o dovolenou si zažádá (navrhne termín) sám zaměstnanec. V případech, kdy se náhrada hledá obtížně, se většinou zaměstnanci dohodnou mezi sebou na rozvrhu. K dohodě jim mohou pomoci třeba i odbory. K souhlasu a potvrzení ze strany zaměstnavatele však musí dojít každopádně.

Zákoník práce

Tyto vztahy samozřejmě upravuje zákoník práce. V něm stojí, že „při určení rozvrhu čerpání dovolené je nutné přihlížet k provozním důvodům zaměstnavatele a k oprávněným zájmům zaměstnance“. Nemělo by tedy docházet k tomu, že nadřízený žádost odmítne jen proto, že mu nejste sympatičtí nebo naopak usoudí, že jste velice energičtí a žádnou dovolenou rozhodně nepotřebujete. O tom, kdy si můžete vzít dovolenou by nemělo primárně rozhodovat, kdy se to hodí firmě. Nesmí se totiž zapomínat na zaměstnance samotného.

Zájmem firmy může například být zachování standardního provozu. To znamená, že není v jejím zájmu, aby ve stejný moment přišla o tak velkou část pracovníků, aby musel být signifikantně omezen chod společnosti. Svou roli hrají i sezónní výkyvy, jelikož v létě o část služeb řada zákazníků ztratí zájem, což se netýká třeba oblasti cestovního ruchu.

Nové nabídky inzerce práce a brigád najdete v moderním vyhledávači pracovních nabídek Jobsi.cz, přehledné aplikace od společnosti 123jobs Media.